Aanvraag integratietegemoetkoming en/of inkomensvervangende tegemoetkoming voor personen met een handicap

Wat?

Dit is een tegemoetkoming die door het Ministerie van Sociale Zaken in Brussel wordt uitbetaald aan mindervaliden die bepaalde handelingen (zoals eten, verplaatsen, wassen, ...) niet (goed) meer kunnen uitvoeren.
 

Voor wie?

Personen met een handicap jonger dan 65 jaar en bij wie een vermindering of gebrek aan zelfredzaamheid is vastgesteld, komen voor deze tegemoetkoming in aanmerking.
De graad van zelfredzaamheid wordt bepaald door de behandelende arts.
 

Wat kost het?

Deze dienst is gratis.
 

Hoe aanvragen?

Je kan je tegemoetkoming ook zelf online aanvragen met je elektronische identiteitskaart (eID): handicap.belgium.be
Je hebt wel een kaartlezer nodig om de aanvraag te kunnen doen.
Je kan ook terecht bij de dienst maatschappelijk werk van je ziekenfonds of bij de sociale dienst van het OCMW om jouw aanvraag in te dienen.
 

Wat meebrengen?

- identiteitskaart (+ pincode)
- naam en voornaam van je huisarts
- bankrekeningnummer
 
 
 
 
 



Zuidlaan 36
9630 Zwalm
sociale.dienst@zwalm.be
T 055 49 91 91 

Vanaf 04/05/2020 werken alle diensten enkel nog na afspraak. Een afspraak maak je via de centrale infolijn (T 055 49 91 91).

De dienst blijft wel op onderstaande uren telefonisch beschikbaar:
maandag: 9 tot 12 u. - 14 tot 15.30 u.
dinsdag: 9 tot 12 u. - 14 tot 15.30 u.
woensdag: 9 tot 12 u. - 14 tot 15.30 u.
donderdag: 9 tot 12 u. - 14 tot 15.30 u. - 17.30 tot 19.30 u. 
vrijdag: 9 tot 12 u.
Opgelet: tijdens de maanden juli en augustus is de sociale dienst niet bereikbaar op donderdagavond 
 

            maak een afspraak   Meldingen   digitaal loket   Sitemap   Contact   Privacyverklaring gemeente en OCMW Zwalm    

© Gemeente Zwalm | Alle rechten voorbehouden. | Powered by The eForum Factory